Питання діяльності ПТУ, ситуацію, що загалом склалася з професійно-технічною освітою в країні, обговорювали вчора у міськвиконкомі. Ініціативу батьківсько-педагогічного колективу було підтримано міським головою. До розмови запрошено депутатів міськради, громадськість міста. Як показало зібрання, тема ПТУ хвилює не лише працівників закладу.
Передісторія проблеми
Як відомо, останні зміни, внесені Верховною Радою до порядку фінансування навчальних закладів, переклали витрати з утримання профтехучилищ на місця. Тобто з початку 2016-го заклади опинилися навіть не у подвійному, потрійному підпорядкуванні: навчальні плани, накази-рекомендації надходили з Києва, майно належало області, а кошти на життєзабезпечення закладів профтехосвіти мали виділятися з місцевих бюджетів. Все б нічого, коли б рішення це не надійшло вже після прийняття тих самих місцевих бюджетів. Під час ухвали Держбюджету замовчали й про те, що у новому році регіони мають фінансувати зі своєї «кишені» й інші витрати. Так, наприклад, якщо раніше кошти за перевезення пільговиків надходили зверху, то у 2016 році ті ж суми має шукати місцева влада. Як наслідок, міст, які взмозі профінансувати ПТУ виявилося небагато.
Так, на Закарпатті без фінансування опинилося 9 профтехучилищ, на Львівщині закладено лише 50% коштів, на Харківщині 11 закладів залишилися без засобів до існування і це далеко не повний перелік. При цьому депутати місцевих рад поставилися категорично до питання виділення коштів бюджету розвитку міст на потреби ПТУ.
А як у нас?
Під час роботи ще четвертої, лютневої сесії міськради, питання постало дискусійно. Міському голові вдалося знайти аргументи, головним з яких виступала доля дітей, аби депутати прийняли рішення щодо виділення 1 400,00 тис. грн. на фінансування училища: заробітної плати працівникам, виплати стипендій, закупівлі продуктів харчування, придбання одягу дітям-сиротам й виплати їм матеріальної допомоги, на енергоносії. Кошти перенаправлено з програм розвитку – ремонту покрівель, доріг. Очевидним було й те, що такі кроки не рятують ситуацію, лише продовжують на певний час. Тож вже у лютому було направлено листи до вищих державних органів щодо перегляду питання й повернення до попередньої моделі фінансування ПТУ. Останніми ж змінами, рішенням обласної ради, заклад із державного було переведено в обласне підпорядкування. При цьому не забезпечено видатків на його утримання. Існуюча субвенція облради, котра не є пропорційною, не забезпечує потреб ПТУ. Тобто мільйонні витрати можуть лягти на місцевий бюджет, що є суттєвим, не підйомним навантаженням.
З метою збереження училища, на останній сесії депутати вирішили направити звернення до Президента України, Кабінету Міністрів, голови Дніпропетровської обласної ради щодо забезпечення фінансування професійно-технічної освіти. Однак, таке рішення викликало неоднозначність поглядів.
Бачення проблеми
Під час обговорення у міськвиконкомі непросте питання розкривалося у всіх аспектах. Говорячи про існуючу ситуацію, Олександр Шаповал наголошував на необхідності збереження профтехосвіти міста. Про це говорила і заступник міського голови Наталія Бондаренко, підкреслюючи, що сьогоднішні кроки спрямовано на підтримку училища. На цьому акцентувала увагу й начальник фінансового управління Тетяна Міщенко.
Разом з тим, місцева влада об’єктивно оцінює ситуацію: коштів державної субвенції вистачить на закриття хіба що третини необхідного фінансування, а місцева скарбниця не здатна покрити такі видатки. Для системного вирішення варто комплексно розглядати питання. Зважаючи на це, пропонувала можливі шляхи співробітництва директор центру зайнятості Оксана Кравченко.
Присутні на зустрічі представники малого та середнього бізнесу, міських підприємств, зокрема, директор ООО «Резинопласт» Анатолій Радік, депутати міськради Юлія Гончаренко, Володимир Травка, начальник відділу праці й заробітної плати комбінату, виступали за модернізацію закладу. З цим погоджувався Почесний громадянин міста, колишній директор ПТУ Микола Баршунін. Ними зазначалося, що стратегія закладу повинна складатися з обов’язкового моніторингу ринку праці, тісної співпраці як з представниками бізнесу, так і підприємств. Говорилося й про необхідність перегляду штатного розкладу, розробки чіткого плану виходу з кризи.
Погодилися не всі
Співробітники училища не підтримали пропозицію оптимізації штату. Категоричною була директор Наталія Дяченко і в питанні відповідності наявних спеціальностей ринку праці.
Дякуючи місцевій владі за підтримку, вона задавала питання щодо подальших кроків. Повідомила, що колективом ПТУ теж підготовлено звернення до вищих урядових органів щодо підтримки професійно-технічного училища, оприлюднивши документ присутнім.
Розмову не завершено
Підсумовуючи зустріч, міський голова наголосив на важливості пошуку конкретних кроків виходу із ситуації, дієвої підтримки ПТУ. Профспілковому комітету та керівництву училища запропоновано підготувати пропозиції до спільного розгляду вже 16 травня.
Прес-служба міського голови.