Земельне питання: про головне – відверто

земельне питання: про головне – відверто. Зображення 1
Питання землі завжди стояло на порядку денному. Державні реформи, суспільно-політичні зміни, кризові виклики додавали йому гостроти й актуальності. Головна національна цінність – незмінно серед визначальних пріоритетів, як і основне завдання: раціональне використання земельних ресурсів. Саме про останнє ми говорили з начальником відділу землекористування міськвиконкому Ганною Цупровою.


-Ганно Анатоліївно, не помилюся, коли скажу, що сьогодні земля є одним з тих питань, до яких прикуто загальні погляди як законотворців, так і пересічних громадян. Загальнонаціональне багатство є предметом обговорень, суперечок та гострих кутів.
- Ви правильно поставили акцент – загальнонаціональне багатство, збереження й раціональне використання якого є питанням №1. Ми забуваємо, що статтею 14 Конституції України визначено: земля є основним національним багатством, перебуває під особливою охороною держави, а статтею 143, що територіальні громади управляють майном, котре перебуває в комунальній власності. Відповідно до 142 статті Конституції матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є саме земля. Однак реалії свідчать про інше. Недостатня структурованість питання призводить до сумних наслідків.
-Хочу одразу зазначити, що готуючись до нашої розмови, виділили ті запитання, котрі найбільше хвилюють містян. Так, доволі резонансними стали висновки щодо порушень у встановленні меж Покрова, що не може не тягнути за собою відповідних наслідків. Питання, яке замовчувалося протягом тривалого часу.
-Сьогодні ми говоримо про це на повний голос, здійснюючи конкретні кроки щодо виправлення ситуації, до якої призвела діяльність попереднього керівництва.
Згідно з новою Національною кадастровою системою, що набрала чинності ще 2013 року, передбачалося встановити межі міста Покров. Цього не тільки не було зроблено, а й випущено з поля зору серйозні порушення: наявність земельних ділянок, що територіально належать до меж міста, але зареєстровані у Нікопольському районі. Більше того, з'ясувалося, що на ці землі ще близько десяти років тому укладено договори оренди, до бюджету міста не сплачується ні земельний податок, ні орендна плата.
У даний час проведено обстеження всіх ділянок, направлено листи до відповідних інстанцій, питання перебуває на контролі.
-З цього можна зробити висновок, що лобіювання даного питання не в інтересах деяких власників?
- Визнаючи дане порушення, їм належить погодитися і на нову нормативно-грошову оцінку землі по місту.
-Тобто, крім значних втрат міського бюджету, коштів, що ідуть на соціальні виплати та розбудову Покрова, порушується й норма закону?
- Питання нормативно-грошової оцінки земель – один з найважливіших аспектів нашої роботи, тому що саме від неї залежить розрахунок сплати за землю. Ситуація з порушеннями меж міста, маніпулюванням податковим законодавством, витікає із зволікань, що свого часу були допущені відповідальними особами у проведенні нормативно-грошової оцінки.
За офіційними звітами у грудні 2014-го був отриманий позитивний висновок державної експертизи з визначення нової грошової оцінки, яка, відповідно до закону, мала бути оприлюдненою й затвердженою до 15 липня 2015 року, що призвело б до збільшення доходної частини бюджету.
Однак, тоді нормативно грошова оцінка не була винесена на розгляд сесії, як це визначено на законодавчому рівні. Міському бюджету завдані мільйонні втрати. Більше того, через неякісну роботу розробників та недогляд замовників, до грошової оцінки не увійшла ділянка промзони, розміром 12 га.
-На сьогодні це питання відкрите?
- Робляться конкретні кроки з виправлення ситуації. У січні цього року отримала позитивний висновок технічна документація з нормативної грошової оцінки земель селищ міського типу Чортомлик та Гірницьке. Рішенням 9 сесії вона була затверджена. Наступний етап – корегування технічної документації земель в межах територіальної громади міста.
- Наскільки відомо, схожа ситуація і з порушеннями щодо впровадження нового податкового кодексу?
- Новий податковий кодекс було прийнято 2010 року, пізніше внесено доповнення та зміни, які дозволяли органам місцевого самоуправління самостійно визначати ставки податку на нерухомість та податок на землю. На це відводився визначений термін, податок на землю повинні були прийняти 2015-го, вступити у силу 2016-го. У результаті Орджонікідзе опинилося одним з двох міст області, де порушено законодавство, позбавлено громаду можливості отримувати прибуток від користування землею, кошти, що ідуть на розвиток міста, підтримку соціально-вразливих верств населення.
Ситуація так і залишалась би напруженою, коли б міський голова Олександр Шаповал не вийшов до депутатського корпусу з пропозицією приведення ставок податку на землю у відповідність до вимог законодавства, а саме встановлення нової ставки податку для промислових підприємств, яку одноголосно підтримали.
-Ганно Анатоліївно, крім цих білих плям є й інші, ті, що на виду – занедбані будівлі, які не лише псують обличчя міста, а й несуть небезпеку городянам.
-І не тільки будівлі, а й території, котрі за останні десять років передавалися у довгострокову оренду, надавалися на правах власності. Немає жодного документального підтвердження цих угод, проте інформація про них занесена до Державного земельного кадастру. Очевидними є факти незаконного надання у власність та користування земельних ділянок, яке провадилося за безпосередньої участі відповідальних працівників виконавчої влади або за їх сприяння.
Мова йде про земельну ділянку територією 1 га поблизу бульвару ім. Т.Г. Шевченка, яка була надана товариству котрого на сьогоднішній день не існує взагалі, та по вулиці Заводській, що у районі міськводоканалу, була надана підприємцю, дані про якого зовсім відсутні у відділі землекористування.
Сьогодні для міської влади одне з першочергових завдань: повернути ці землі територіальній громаді. На виконання розпоряджень міського голови створені постійні комісії щодо проведення обстежень земельних ділянок комунальної власності, які використовуються суб’єктами господарювання, також комісії з самоврядного контролю за використанням та охороною земель. Спільно з депутатами міської ради, що входять до складу земельної комісії, щотижнево проводяться обстеження земельних ділянок комунальної власності, у ході яких зафіксовані порушення.
- Непростою є й ситуація з приватизацією майна державних підприємств ?
-Можемо констатувати про значні порушення, виявлені під час обстежень. Частина ділянок вже змінила декілька власників, така ситуація і з занедбаними будівлями молочної кухні, готелю, кінотеатру «Марс», котрі було приватизовано ще 2007 року.
Цим питанням впритул займався заступник міського голови Олександр Чистяков, за висновками якого продаж готельно-ресторанного комплексу «Скіф» тривала без проведення аукціону, визначення ринкової ціни. Свідомо було занижено його вартість майже втричі, з метою отримання зиску від подальшого перепродажу. Про це свідчить і те, що перед покупцем не ставилися зобов’язання щодо цільового призначення будівлі, її утримання. За такою ж схемою було втрачено для міста і приміщення молочної кухні. Сьогодні ці будівлі переходять з рук у руки немісцевих власників, через дії посадовців, котрі переслідували особисті інтереси. Результатом ігнорування інтересів громади є плачевний стан кінотеатру «Марс», власник ТОВ “Валган”, будівлі по Героїв України, 2б, власник Володимир Новицький.
Без оформлення договірних відносин нові власники користуються землею, ігноруючи попередження та запити контролюючих органів. Це ті об’єкти, що є інвестиційно привабливими, з перспективою розміщення сучасних торгівельних комплексів, соціальних установ, однак, за існуючих проблем, зробити це поки що неможливо, та ми не зупиняємося, адже захищаємо інтереси міста.
- У цьому аспекті виникає питання і щодо самозахоплених територій. Останнім часом розв’язання проблеми перетворилося на справжні земельні війни.
-Те, що підноситься як конфлікт, а подекуди і перевищення посадових повноважень, ми кваліфікуємо серйозним порушенням законодавства. Саме бездіяльність та безконтрольність використання земельних ресурсів, що тривали протягом останніх десяти років, призвели до вседозволеності та безкарності землекористувачів. Сьогодні здійснюються дієві кроки з повернення ситуації у правове поле. У цьому напрямку діє і постійна депутатська комісія, котра не раз стикалася з фактами нераціонального використання землі.
Під час спільних обстежень виявлені земельні ділянки, за використання яких ніколи і ніхто не сплачував. На землях розташовані об’єкти нерухомості, виробничі будівлі, споруди, харчові цехи. Вхід на територію обмежений. Так, комісії неодноразово перешкоджали провести обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ТОВ «Стройпрогрес». На сьогоднішній день в користуванні підприємства знаходиться 7 гектарів землі, плата за яку здійснюється не в повному обсязі. Злісним порушником та неплатником за використання землі є ПАТ ДТЕК ОБЛЕНЕРГО, у якого в користуванні 72 земельні ділянки.
Тобто, використовуючи землі територіальної громади і часто не за цільовим призначенням, власники ігнорують попередження, не з'являються на засідання комісії з відшкодування збитків, заподіяних територіальній громаді. Десятиліттями не сплачують за землю, ведучи при цьому активну підприємницьку діяльність і отримуючи прибуток.
-Системність вашої роботи примушує неплатників маневрувати.
-Відповідно до ст.206 Земельного кодексу, використання землі в Україні є платним. Знаючи це, деякі землекористувачі нехтують буквою закону, замість правового вирішення питання свідомо обирають шлях порушень. Серед тих, хто ухиляється від плати за використання землі Олександр Сокирін, земельна ділянка по Заводській, 4, Любов Лавриненко — територія колишньої овочевої перевалки, Олена Кочнева, Партизанська, 1, Микола Бульба та Юрій Бурмістров, територія колишньої четвертої автобази, Лариса Сокур, Північно-Промислова, 9, Олег Сокур, Північно-Промислова, 9/1 та Партизанська, 12, Володимир Соловйов, Партизанська, 5/1.
Наявні факти й нецільового використання землі. Так, по Уральській, 1 виявлено самовільне зайняття земельної ділянки. Будівництво поряд з колишнім примішенням автобазівської їдальні фізичною особою-підприємцем Володимиром Новицьким велося без правовстановлюючих документів. Жодних рішень щодо надання дозволу на відведення земельної ділянки землекористувачу міською радою не приймалося. За наявності таких серйозних порушень, власник не допустив членів комісії до захопленої території, вів себе зухвало, агресивно стосовно фахівців. Проігнорував і численні запити та листи. Міська рада має наміри звернутися до суду з вимогою відновлення права громади на землю та знесення самовільно збудованої споруди.
Земля громади – це не приватна власність, треба пам’ятати й обов’язки землекористувача.
-Такі випадки виняток чи норма?
-Скоріше виняток. Сьогодні у відділі налагоджено зворотній зв’язок із землекористувачами. Проводиться активна інформаційна діяльність, виїзні наради, зустрічі. Про зміни у законодавстві власники земельних ділянок дізнаються з газетних публікацій, повідомлень офіційного сайту міськради, котрі регулярно оновлюються. Така форма роботи є конструктивною й результативною, про що говорять підприємці, зазначаючи, що роками домагалися прозорості й законності у питанні землекористування. Про це свідчить і сьогоднішня робота з інвентаризації земель, на яких розташовані гаражі.
Земля — це велика цінність і нашим завданням є детінізація її використання, запровадження механізмів ефективного контролю за використанням землі, адже земельні ресурси відіграють доленосне значення для розвитку нашого міста, інтереси територіальної громади, якого ми захищаємо.
Прес-служба міського голова.

земельне питання: про головне – відверто. Зображення 2

 

земельне питання: про головне – відверто. Зображення 3